Terapia závratí

• poruchy rovnováhy
    • pocit nestability

• iné príčiny závratí

Terapia závratí / Vestibulárna rehabilitácia (v liečbe pacientov s poruchami rovnováhy) Závrate môžu byť spôsobené niekoľkými príčinami. Často napätím v krčnej časti chrbtice. V týchto prípadoch fyzioterapeut uvoľňuje napätie, prípadne mobilizuje chrbticu. Závrate by mali s uvoľňovaním pomaly miznúť.

Príčina závratí môže tiež vychádzať zo stredného ucha, kedy sa otokonie (kryštáliky) uvoľnené z membrány otolitových vačkov dostanú do endolymfy niektorého z polkruhovitých kanálikov vnútorného ucha. V tomto prípade ide o benígne paroxyzmálne polohové vertigo (BPPV). Človek trpiaci BPPV pociťuje závrate najčastejšie a najviac pri zmene polohy, keď si ľahne/sadne, atď.

V terapii BPPV je jedinou účinnou metódou liečby vykonanie repozičného manévru s cieľom premiestnť otokonie späť do utrikulu (súčasť vnútorného ucha a rovnovážneho orgánu), kde už ďalej nedráždi. V leičnbe BPPV zadného kanáliku je najčastejšie využívaný Epleyho manéver. Jemu rovnocenný a jednoduchší na vykonanie je Sémontov manéver. Manéver vykonávame najčastejšie jedenkrát počas jednej návštevy, po predchodzej presnej diagnostike polohovými testami.

V priebehu 24 hodín po manévri odporúčame vyhnúť sa horizontálnej polohe a prvú noc spať v polosede. Niekedy už po vykonaní prvého manévru dosiahneme úplnú úpravu stavu, často je však nutné manéver v priebehu ďalších dní niekoľkokrát opakovať. Keď sa pacient po vykonaní manévru vráti do sedu, pociťuje väčšinou nestabilitu, najčastejšie dozadu. Tieto príznaky sú pravdepodobne následkom podráždenia otolitov a do 30 minút vždy odznejú.