Terapia gastroezofageálneho refluxu

• aneurizma aorty
    • akútne trombózy
    • horúčkovité ochorenia

Gastroezofágový reflux je normálny, fyziologický jav, ktorý ľudia môžu intermitentne pociťovať (hlavne po jedle). Gastroezofágová refluxová choroba (GERD) je dlhodobo prebiehajúci stav, kedy sa pravidelne vracajú žalúdočné kyseliny do pažeráka (ezofágus). Kyslý obsah žalúdka dráždi jeho výstelku a môže spôsobovať jeho zápal a iné zmeny. Za normálneho stavu sa na konci pažeráka nachádza zvierač, ktorý bráni spätnému toku jedla a štiav zo žalúdka. Niekedy je zvierač oslabený alebo nefunguje správne, čím umožňuje žalúdočnému obsahu, aby sa dostal naspäť do pažeráka, či dokonca do úst. To dráždi pažerák a môže vyvolávať nepríjemné príznaky.

Hlavným prejavom GERD je pyróza, tj.pálenie záhy, nevoľnosť a regurgitácia, tj. návrat žalúdočných štiav či potravy do úst. Možnosťou liečby je i konzervatívny prístup pomocou správne vedenej fyzioterapie a režimových opatrení. V praxi tak v niektorých prípadoch volíme aj fyzioterapiu s využitím krátkodobej farmakologickej liečby.

Z hľadiska fyzioterapie môžu za vznik GERD tri základné príčiny:

1. porucha funkcie bránice,
    2. porucha peristaltiky orgánov a nárast intragastrického tlaku,
    3. nárast intraabdominálneho tlaku.

Podstatou fyzioterapie ja naučiť pacienta správne bráničné dýchanie a posilniť tým funkciu dolného zvierača pažeráka. Pri terapii využívame fyzioterapeutické techniky jednotlivých orgánov (napr. viscerálna manipulácia, mobilizácia orgánov a reflexná podpora peristaltiky). Ďalej pracujeme na mobilizácii kĺbnych segmentov, zaraďujeme aj respiračnú (dychovú) fyzioterapiu a fasciálnu manipuláciu. Dôležité je zamerať sa na celkové držanie tela, ktoré priamo ovplyvňuje funkciu bránice. K tomu možno využiť aj prvky cvičenia dynamickej neuromuskulárnej stabilizácie (DNS).